Home » Behandling av nakkeprolaps » Fysikalsk behandling

Fysikalsk behandling

Fysikalsk behandling av nakkeprolaps - Foto TranQ

Fysikalsk behandling av nakkeprolaps – Foto Tranquil

Fysikalsk behandling for nakkeprolaps.

 

Fysikalsk behandling kan hjelpe mot smerter og nedsatt funksjon ved nakkeprolaps. Nakkeprolaps kan medføre følgeplager både i muskler og ledd. En fysioterapeut kan være behjelpelig med muskelarbeid, uttøyning og tilrettelagte øvelser. Behandlingen kan også bestå av varmebehandling, elektroterapi, trykkbølgebehandling, ultralyd eller laserbehandling – dersom dette anses som mest gunstig for pasienten.

 

Uttøyning kan være lindrende for stramme muskler - Foto Seton

 

Aktuelt:

Fysioterapeuten Rick Olderman har skrevet en bok (Fixing You: Neck Pain & Headaches) som tar for seg øvelser rettet mot både nakke og skulder. Boken har fått god kritikk, særlig fordi Olderman har vært flink til å anerkjenne linken mellom skulderfunksjon og nakkefunksjon.

 

Muskelarbeid mot smerter ved nakkeprolaps

Muskelarbeid i form av bløtvevsarbeid, massasje og triggerpunktsbehandling kan virke symptomlindrende på en del følgeplager ved nakkeprolaps, som for eksempel overaktive, hypersensitive muskler (triggerpunkter / muskelknuter). Dette kan igjen gjøre at den totale smertetilstanden lindres noe og blir enklere å leve med – samtidig som gjør ergonomiske tilpasninger (f.eks. traksjonspute) for å unngå skadeårsaken og dermed fremme tilheling i den skadede skiven.

 

Det er også relativt vanlig å kombinere behandling med traksjon og leddbehandling utført av kiropraktor eller manuellterapeut. Medikamentell, smertelindrende behandling kan også være nødvendig i den akutte fasen av et nakkeprolaps.

 

– Hva er et triggerpunkt?

«Et triggerpunkt, eller muskelknute, forekommer når muskelfibre har gått bort i fra sin normale orientering og regelrett trekker seg sammen til en mer knutelignende formasjon. Du kan tenke på det som om du har flere tråder liggende på rad og rekke ved siden av hverandre, pent assortert, men når de legges på kryss og tvers er du nærmere et visuelt bilde av en muskelknute.Dette kan skyldes en plutselig overbelastning, men mest normalt sett skyldes det gradvis feilbelastning over lengre tid. En muskel blir vond, eller symptomatisk, når dysfunksjonen blir så alvorig at den går over til smerte. Med andre ord, på tide å gjøre noe med det.»

Kilde: Vondt.net

 

Fysikalsk ehandling av nakkeprolaps - Foto Generations

Fysikalsk ehandling av nakkeprolaps – Foto Generations

 

Hva skjer under muskelarbeid rettet mot overaktiv muskulatur?

Når klinikeren jobber inn i muskulaturen vil det i de aller fleste tilfeller oppleves ømhet i området. Formålet med behandlingen er å øke blodsirkulasjonen til påvirket muskulatur, som igjen kan resultere i nedsatt spenning, mindre smerte og en opplevelse av bedret muskelfunksjon der muskelen oppleves mer ‘elastisk’ og mindre sensitiv ved  berøring.

 

Den økte blodsirkulasjonen er også med på å fremme musklenes oksygenopptak og utskillelse av slagstoffer. Massasje gir også en psykisk form for velvære som kan virke lindrende.

 

Massasje - Foto Wikimedia

Massasje – Foto Wikimedia

 

Triggerpunktmassasje og idrettsmassasje er regnet for å være litt ‘røffere’ massasje der klinikeren også benytter seg av triggerpunktbehandling. Dette har som formål å løse opp spenninger som har satt seg dypt i muskulaturen.

 

 

Hjemmeøvelser for nakkeprolaps

Det finnes ingen magisk oppskrift på riktige øvelser for nakkeprolaps, men det er noen øvelser man mener er mer gunstige enn andre. Trening med strikk kan være en god start. Dette er også med på å fremme riktig øvre rygg og skulderfunksjon som igjen er viktig for å avlaste nakken – det er jo tross alt øvre rygg og skulder som gir ‘fundamentet’ til nakken.

 

Skulderøvelser med strikk:

  • Stående skulderrotasjon – innadrotasjon: Fest strikken i navlehøyde. Stå med strikken i den ene hånden og med siden mot ribbeveggen. Ha cirka 90 graders vinkel i albuen og la underarmen peke ut fra kroppen. Roter innover i skulderleddet helt til underarmen ligger tett mot magen. Albuen holdes tett mot kroppen under utførelse av øvelsen.
Skulderøvelse - Innoverrotasjon

Skulderøvelse – Innoverrotasjon

 

  • Stående skulderrotasjon – utoverrotasjon: Fest strikken i navlehøyde. Stå med strikken i den ene hånden og med siden mot ribbeveggen. Ha cirka 90 graders vinkel i albuen og la underarmen peke ut fra kroppen. Roter utover i skulderleddet så langt du klarer. Albuen holdes tett mot kroppen under utførelse av øvelsen.
Skulderøvelse - Utoverrotasjon

Skulderøvelse – Utoverrotasjon

 

  • Stående fronthev: Fest midten av strikken under føttene. Stå med armene ned langs siden og et håndtak i hver hånd. Vend håndflatene bakover. Løft armene fram og opp til de er like under ansiktshøyde.
Skulderøvelse - Fronthev

Skulderøvelse – Fronthev

 

  • Stående roing: Fest strikken nede i ribbeveggen. Stå med spredte ben, et håndtak i hver hånd og med ansiktet mot ribbeveggen. Hold armene strake ut fra kroppen og trekk håndtakene mot magen. Du skal kjenne at skulderbladene trekkes mot hverandre.
Skulderøvelse - Stående roing

Skulderøvelse – Stående roing

 

  • Stående enarmstrekk innover: Fest strikken et stykke oppe i ribbeveggen. Stå med håndtakene i den ene hånden og med siden mot ribbeveggen. Hold armen strak ut fra kroppen og trekk håndtaket ned og inn mot hoften.
Skulderøvelse - Stående enarms nedtrekk

Skulderøvelse – Stående enarms nedtrekk

 

  • Stående sidehev: Fest midten av strikken under føttene. Stå med armene ned langs siden og et håndtak i hver hånd. Vend håndflatene inn mot deg. Løft armene ut til siden og opp til de er vannrette.
Skulderøvelse - Stående sidehev

Skulderøvelse – Stående sidehev

– Alle øvelsene utføres med 3 sett x 10-12 repetisjoner. 3-4 ganger i uken (eventuelt 4-5 ganger hvis du klarer det). Hvis du ikke får til så mange, kan du bare ta så mange som du klarer.

 

 

Hold deg i aktivitet

I tillegg til hjemmeøvelser anbefales det å gå turer på ulendt terreng (skog og mark) med eller uten staver (nordic walking staver). Varighet på turene bør holdes på et sånt nivå at det ikke framprovoserer smerter. Hvilke aktiviteter som er best varierer noe for den enkelte, men svømming og trening på ellipsemaskin er ofte gode treningsmetoder for en med nakkeprolaps.

 

 

Hva er fysioterapi?

Fysioterapi er definert som ‘(læren om) sykdomsbehandling med fysikalske midler’. Fysioterapi omfatter blant annet manuelle teknikker, øvelser og eventuelt bruk av tekniske metoder som f.eks. TENS (transcutan elektrisk nervestimulering). Behandlingen her kan variere veldig basert på kliniker og klinikk. Utdanningen består av en 3-årig høyskoleutdanning med påfølgende 1 år i turnustjeneste.

 

Ofte stilte spørsmål:

 

Anbefales svømming ved nakkeprolaps?

På generelt grunnlag anbefales tilpasset svømming ved de fleste tilstander så lenge man kan utføre øvelsen eller treningen uten større smerter. Svøm gjerne på ryggen, da dette vil stille mindre krav til nakkemuskulaturen.

Share Button

Post a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

- Trenger du smertelindring? Besøk vår nettbutikk!

Affiliate